Samoch贸d bojowy

 

 

Model: Jelcz 004 M GCBA 6/32

Rok produkcji: 1991

 

 

HISTORIA


Za艂o偶enia do tego pojazdu powsta艂y w 1971 roku przy wsp贸艂pracy Komendy G艂贸wnej Stra偶y Po偶arnej z konstruktorami JZS. Samoch贸d ten skonstruowany by艂 na podwoziu Jelcz 315M i oznaczony jako Jelcz 004 - GCBA-6/32. Zgodnie z za艂o偶eniami samoch贸d ten mia艂 zbiornik wody o pojemno艣ci 6000 dm3, zbiornik 艣rodka pianotw贸rczego - 600 dm3, autopomp臋 o wydajno艣ci 3200 dm3/min przy ci艣nieniu 80 Mpa i dwa umieszczone na dachu

dzia艂ka wodno pianowe o wydajno艣ci 1600 dm3/min. Wykonano trzy prototypy kt贸re poddane zosta艂y pr贸bom. Ostatecznie zrezygnowano z importu z Czechos艂owacji autopompy, mieszacza pianowego, zaworu klapowego oraz dzia艂ek wodno-pianowych. Zastosowano opracowan膮 pod potrzeby tego pojazdu

autopomp臋 A 32/8 produkowan膮 w 艢FUP 艢widnica. Zaw贸r klapowy zast膮piono przepustnic臋 zaoporow膮 z Bielskiej "BEFAMY". W miejsce dw贸ch dzia艂ek wodno-pianowych o wydajno艣ci 1600 dm3/min. zastosowano jedno firmy Rosenbauer o wydajno艣ci 2400 dm3/min. Mieszacz pianowy r贸wnie偶 pochodzi艂 z firmy Rosenbauer. Seri臋 pr贸bn膮 tych pojazd贸w wykonano w 1974 roku. Na podstawie obserwacji u偶ytkowanych w kraju pojazd贸w in偶ynierowie z JZS i OBR-OP w J贸zefowie stopniowo starano si臋 usuwa膰 niekt贸re usterki (m.in. w 艢FUP poprawiono uszczelnienia autopompy, w JZS wzmocniono konstrukcj臋 zbiornika 艣rodka pianotw贸rczego. W 1979 roku Jelcz 004 zast膮piony zosta艂 zmodernizowan膮 wersj膮 - Jelcz 004M. Modyfikacji poddany zosta艂 m.in. e偶ektorowy uk艂ad zasysania autopompy, uk艂ad sterowania przepustnicy zaporowej (wprowadzenie dubluj膮cego - r臋cznego - sterowania jej). Ponadto w uk艂adzie wodno-pianowym zastosowano bardziej niezawodne zawory kulowe a tak偶e przesuni臋to dzia艂ko wodno-pianowe do przodu (zmniejszy艂o to jego "martwy k膮t"). Jednak pomimo dokonywania wielu zmian konstrukcyjnych Jelcze 004 i 004M (okre艣lane r贸wnie偶 jako "jelonki") do ko艅ca produkcji posiada艂y swoje wady:przecieki 艣rodka pianotw贸rczego do zbiornika wody, wycieki na po艂膮czeniach rurowych armatury wodno-pianowej oraz podstawow膮 wad臋 powsta艂a ju偶 na etapie za艂o偶e艅 - kabin臋. W Jelczu 004 i 004M zastosowano kabin臋 seryjnie produkowanych samochod贸w ci臋偶arowych. Kabina posiada艂a tylko dwoje drzwi, by艂a ciasna i musia艂a pomie艣ci膰 czteroosobow膮 za艂og臋 (razem z kierowc膮). Wi臋ksz膮 cz臋艣膰 kabiny zajmowa艂a os艂ona (tunel) silnika a stra偶acy siedz膮cy z ty艂u mieli do dyspozycji jedynie dwie 艂aweczki. Samoch贸d produkowany by艂 do 1991 roku.

藕r贸d艂o: http://yogi.bubu.w.interia.pl/02_01.htm

 


Budowa i dzia艂anie samochodu po偶arniczego GCBA 6/32 Jelcz 004 - film szkoleniowy KGSP 1987

 

DANE TECHNICZNE

JELCZ 004 JELCZ 004M
DANE OG脫LNE
Dopuszczalna masa ca艂kowita 15690 kg
Obci膮偶enie osi przedniej / tylnej 5440 / 10250 kg
D艂ugo艣膰 7600 mm
Szeroko艣膰 2500 mm
Wysoko艣膰 3500 mm
Rozstaw osi 4100 mm
Rozstaw k贸艂 przednich / tylnych 2060 / 1800 mm
Prze艣wit poprzeczny / pod艂u偶ny 320 / 4550 mm
Wznios ramy 1030 mm
Zwis przedni / tylny 1300 / 2200 mm
K膮t natarcia / zej艣cia 26 / 22掳
艢rednica zawracania w lewo 18500 mm
艢rednica zawracania w prawo 21800 mm
Pr臋dko艣膰 maksymalna 90 km/h
Zu偶ycie paliwa 30 dm3/100 km
Zu偶ycie paliwa przy pracy autopompy 20 dm3/h
Pojemno艣膰 zbiornika paliwa 250 dm3
Zasi臋g samochodu 650 km + 4 godziny pracy autopompy
PODWOZIE
Typ 315MS (od 1982 roku 325D/S)
Uk艂ad jezdny 4.10.2002
Smarowanie podwozia indywidualne
Zaczepy holownicze prednie / tylne zaczep typu "ucho-sworze艅" / hak poci膮gowy
Rama Spawana z pod艂u偶nic i poprzeczek stalowych o przekroju ceowym
SILNIK
Typ SW680/105
Rodzaj czterosuwowy, wysokopr臋偶ny, turbodo艂adowany
Mocowanie silnika elastyczne w czterech punktach
Ci臋偶ar silnika 1025 kg wraz z osprz臋tem
Liczba cylindr贸w / uk艂ad 6 / rz臋dowy, pionowy
艢rednica cylindra / skok t艂oka 127 / 146 mm
Pojemno艣膰 skokowa 11,1 dm3
Stopie艅 spr臋偶ania 15,8
Maksymalny moment obrotowy 930 Nm przy 1400 obr/min
Moc maksymalna 178,6 kW przy 2200 obr/min
UK艁AD KIEROWNICZY
Przek艂adnia kierownicza 艣rubowo-kulkowa ze wspomaganiem hydraulicznym, prod.CSEPEL (Dla podwozia 325D/S - przek艂adnia kierownicza typu 8065 lic. ZF)
Prze艂o偶enie 22,5:1
Maksymalny k膮t skr臋tu k贸艂 39掳
Liczba obrot贸w kierownicy 5,75
Pompa hydrauliczna z臋bata, typu PZL 1-10
UK艁AD HAMULCOWY
Hamulec zasadniczy pneumatyczny, dwuobwodowy, jednoprzewodowy, ci艣nienie 6,2梅7,35 kg/cm虏
Hamulec pomocniczy-postojowy pneumatyczny z si艂ownikami membranowo-spr臋偶ynowymi, sterowany r臋cznym zaworem z kabiny kierowcy, dzia艂a na ko艂a tylnego mostu
Hamulec silnikowy Sterowany elektropneumatycznie, dzia艂aj膮cy poprzez odci臋cie dop艂ywu paliwa oraz d艂awienie wylotu spalin
艢rednica b臋bn贸w hamulcowych 420 mm
艁膮czna powierzchnia robocza ok艂adzin hamulcowych 4290 cm虏
KABINA
Typ 113
Rodzaj wagonowa, dwudrzwiowa, spawana z blachy stalowej
Budowa skorupowa z blachy stalowej grub.1 mm z profilami usztywniaj膮cymi, zgrzewana i spawana
Ilo艣膰 miejsc 2+2 dodatkowe
Ogrzewanie wodne od silnika + dodatkowa nagrzewnica spalinowa o wyd. 3000 kcal/h
NADWOZIE
Budowa metalowe, poszycie i schowki mocowane bezpo艣rednio do zbiornika wody. Schowki w tylnej cz臋艣ci nadwozia na sprz臋t, schowek z przodu z lewej strony - zwijad艂o, schowek z przodu z prawej strony - pulpit sterowniczy autopompy
ZBIORNIK WODY
Budowa metalowy, spawany. Stanowi konstrukcj臋 no艣n膮 nadwozia i pomostu g贸rnego
Pojemno艣膰 6000 dm鲁
Mocowanie do ramy trzypunktowe, 艂膮czniki metalowo-gumowe
Po艂膮czenie z autopomp膮 poprzez zaw贸r motylkowy 130 sterowany elektropneumatycznie z tablicy autopompy poprzez zaw贸r motylkowy 130 sterowany elektropneumatycznie z tablicy autopompy r贸wnolegle z uk艂adem d藕wigni sterowania r臋cznego
Rury przelewowe 2
Wska藕nik poziomu mechaniczny
ZBIORNIK 艢RODKA PIANOTW脫RCZEGO
Budowa z 偶ywicy poliestrowej wzmocniony w艂贸knem szklanym wbudowany w pokryw臋 zbiornika wody
Pojemno艣膰 600 dm鲁
Nape艂nianie pompk膮 r臋czn膮 o wydajno艣ci 60 dm鲁/min
Wska藕nik poziomu elektryczny
AUTOPOMPA
Typ / budowa A32/8, prod. 艢FUT 艢widnica, od艣rodkowa, dwustopniowa
Mocowanie do dolnej p艂yty zbiornika wody
wys.ssania wys.podnoszenia wydajno艣膰
1,5 m 80 m H2O 3400 dm鲁/min
1,5 m 120 m H2O 1600 dm鲁/min
7,5 m 80 m H2O 1600 dm鲁/min

  藕r贸d艂o: http://yogi.bubu.w.interia.pl/02_01.htm

JELCZ 004
JELCZ 004M
DANE OG脫LNE
Dopuszczalna masa ca艂kowita
15690 kg
Obci膮偶enie osi przedniej / tylnej
5440 / 10250 kg
D艂ugo艣膰
7600 mm
Szeroko艣膰
2500 mm
Wysoko艣膰
3500 mm
Rozstaw osi
4100 mm
Rozstaw k贸艂 przednich / tylnych
2060 / 1800 mm
Prze艣wit poprzeczny / pod艂u偶ny
320 / 4550 mm
Wznios ramy
1030 mm
Zwis przedni / tylny
1300 / 2200 mm
K膮t natarcia / zej艣cia
26 / 22掳
艢rednica zawracania w lewo
18500 mm
艢rednica zawracania w prawo
21800 mm
Pr臋dko艣膰 maksymalna
90 km/h
Zu偶ycie paliwa
30 dm3/100 km
Zu偶ycie paliwa przy pracy autopompy
20 dm3/h
Pojemno艣膰 zbiornika paliwa
250 dm3
Zasi臋g samochodu
650 km + 4 godziny pracy autopompy
PODWOZIE
Typ
315MS (od 1982 roku 325D/S)
Uk艂ad jezdny
4x2
Smarowanie podwozia
indywidualne
Zaczepy holownicze prednie / tylne
zaczep typu "ucho-sworze艅" / hak poci膮gowy
Rama
Spawana z pod艂u偶nic i poprzeczek stalowych o przekroju ceowym
SILNIK
Typ
SW680/105
Rodzaj
czterosuwowy, wysokopr臋偶ny, turbodo艂adowany
Mocowanie silnika
elastyczne w czterech punktach
Ci臋偶ar silnika
1025 kg wraz z osprz臋tem
Liczba cylindr贸w / uk艂ad
6 / rz臋dowy, pionowy
艢rednica cylindra / skok t艂oka
127 / 146 mm
Pojemno艣膰 skokowa
11,1 dm3
Stopie艅 spr臋偶ania
15,8
Maksymalny moment obrotowy
930 Nm przy 1400 obr/min
Moc maksymalna
178,6 kW przy 2200 obr/min
Rodzaj wtrysku
bezpo艣redni
Rodzaj komory spalania
troidalna w denku t艂oka
Kolejno艣膰 zap艂onu
1-5-3-6-2-4
Rozrz膮d
g贸rnozaworowy
Luz zawor贸w
0,5 mm (przy zimnym silniku)
Otwarcie zaworu ss膮cego
4掳 przed ZZ
Zamknicie zaworu ss膮cego
57掳 po ZW
Otwarcie zaworu wydechowego
42掳 przed ZW
Zamkni臋cie zaworu wydechowego
24掳 po ZZ
Pocz膮tek wtrysku
26掳 przed ZZ
Ch艂odzenie
cieczowe, z obiegiem wymuszonym
Smarowanie
obiegowe pod ci艣nieniem
Ci艣nienie oleju
0,35 - 4,2 kg/cm虏
Turbospr臋偶arka
Holset 4. Spr臋偶 - 2; Wydajno艣膰 0,3 kg/s; obroty - 60000 obr/min
SPRZ臉G艁O
Rodzaj
jednotarczowe, suche (17")
SKRZYNIA BIEG脫W
Typ
S6-90
Rodzaj
mechaniczna, pozioma, biegi II-VI synchronizowane, zblokowana z silnikiem
Prze艂o偶enia
I - 7,03
II - 4,09
III - 2,45
IV - 1,50
V - 1,00
VI - 0,70
R - 6,48
PRZYSTAWKA SKRZYNI BIEG脫W
Typ
N110/10 lub P90/1
Rodzaj
jednobiegowa ze sprz臋g艂em k艂owym i wy艣ciem ko艂nierzowym
Sterowanie
mechaniczne, d藕wigni膮 z kabiny kierowcy
elektropneumatyczne, przyciskiem z kabiny kierowcy
Prze艂o偶enia
np = 1,45 nsiln
WA艁 NAP臉DOWY
Rodzaj
rurowy z przegubami krzy偶akowymi, dwucz臋艣ciowy z 艂o偶yskiem podporowym
MOST NAP臉DOWY
Typ
C18.79
Rodzaj
dwustopniowy (przek艂adnia g艂贸wna sto偶kowa o z臋bach 艂ukowych - Klingelnberga, zwolnice obiegowe-walcowe) z blokad膮 mechanizmu r贸偶nicowego
Prze艂o偶enie
6,67
Pochwa mostu
typu "banjo", t艂oczona i spawana
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Rodzaj
zale偶ne, resory pi贸rowe p贸艂eliptyczne, amortyzatory teleskopowe, stabilizator mechaniczny
ZAWIESZENIE TYLNE
Rodzaj
zale偶ne, resory pi贸rowe p贸艂eliptyczne, stabilizator mechaniczny
GEOMETRIA
Zbie偶no艣膰 k贸艂 przednich
5-7 mm
K膮t pochylenia ko艂a
1掳
K膮t pochylenia sworznia zwrotnicy
7掳
K膮t wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
2掳30'
OGUMIENIE
Ilo艣膰 k贸艂 przednich/tylnych
2 / 4
Wymiar ogumienia
11.00R20-U22
Wymiar/rodzaj obr臋czy ko艂a
8.0V-20" / tarczowe
Ci艣nienie powietrza
6,75 kg/cm2
UK艁AD KIEROWNICZY
Przek艂adnia kierownicza
艣rubowo-kulkowa ze wspomaganiem hydraulicznym, prod.CSEPEL
(Dla podwozia 325D/S - przek艂adnia kierownicza typu 8065 lic. ZF)
Prze艂o偶enie
22,5:1
Maksymalny k膮t skr臋tu k贸艂
39掳
Liczba obrot贸w kierownicy
5,75
Pompa hydrauliczna
z臋bata, typu PZL 1-10
UK艁AD HAMULCOWY
Hamulec zasadniczy
pneumatyczny, dwuobwodowy, jednoprzewodowy, ci艣nienie 6,2梅7,35 kg/cm虏
Hamulec pomocniczy-postojowy
pneumatyczny z si艂ownikami membranowo-spr臋偶ynowymi, sterowany r臋cznym zaworem z kabiny kierowcy, dzia艂a na ko艂a tylnego mostu
Hamulec silnikowy
Sterowany elektropneumatycznie, dzia艂aj膮cy poprzez odci臋cie dop艂ywu paliwa oraz d艂awienie wylotu spalin
艢rednica b臋bn贸w hamulcowych
420 mm
艁膮czna powierzchnia robocza ok艂adzin hamulcowych
4290 cm虏
KABINA
Typ
113
Rodzaj
wagonowa, dwudrzwiowa, spawana z blachy stalowej
Budowa
skorupowa z blachy stalowej grub.1 mm z profilami usztywniaj膮cymi, zgrzewana i spawana
Ilo艣膰 miejsc
2+2 dodatkowe
Ogrzewanie
wodne od silnika + dodatkowa nagrzewnica spalinowa o wyd. 3000 kcal/h
NADWOZIE
Budowa
metalowe, poszycie i schowki mocowane bezpo艣rednio do zbiornika wody. Schowki zakrywane roletami brezentowymi. Schowki w tylnej cz臋艣ci nadwozia na sprz臋t, schowek z przodu z lewej strony - zwijad艂o, schowek z przodu z prawej strony - pulpit sterowniczy autopompy
ZBIORNIK WODY
Budowa
metalowy, spawany. Stanowi konstrukcj臋 no艣n膮 nadwozia i pomostu g贸rnego
Pojemno艣膰
6000 dm鲁
Mocowanie do ramy
trzypunktowe, 艂膮czniki metalowo-gumowe
Po艂膮czenie z autopomp膮
poprzez zaw贸r motylkowy 130 sterowany elektropneumatycznie z tablicy autopompy
poprzez zaw贸r motylkowy 130 sterowany elektropneumatycznie z tablicy autopompy r贸wnolegle z uk艂adem d藕wigni sterowania r臋cznego
Rury przelewowe
2
Wska藕nik poziomu
mechaniczny
ZBIORNIK 艢RODKA PIANOTW脫RCZEGO
Budowa
z 偶ywicy poliestrowej wzmocniony w艂贸knem szklanym wbudowany w pokryw臋 zbiornika wody
Pojemno艣膰
600 dm鲁
Nape艂nianie
pompk膮 r臋czn膮 o wydajno艣ci 60 dm鲁/min
Wska藕nik poziomu
elektryczny
AUTOPOMPA
Typ / budowa
A32/8, prod. 艢FUT 艢widnica, od艣rodkowa, dwustopniowa
Mocowanie
do dolnej p艂yty zbiornika wody
Wydajno艣膰 przy obrotach pompy n=2700 obr/min
wys.ssania wys.podnoszenia wydajno艣膰
1,5 m 80 m H2O 3400 dm鲁/min
1,5 m 120 m H2O 1600 dm鲁/min
7,5 m 80 m H2O 1600 dm鲁/min
Nap臋d
z przystawki skrzyni bieg贸w wa艂em przegubowym
Zmiana obrot贸w
peda艂em gazu w kabinie kierowcy lub pokr臋t艂em na pulpicie autopompy
Mierniki pr臋dko艣ci obrotowej autopompy
2 elektryczne (na pulpicie autopompy i w kabinie kierowcy)
Zasysanie
przy pomocy urz膮dzenia in偶ektorowego wbudowanego w uk艂ad wydechowy, sterowanie elektropneumatycznie z pulpitu autopompy
Czas zasysania
z g艂臋boko艣ci 7,5 m - 30s, z g艂臋boko艣ci 1,5 m - 15s
MIESZACZE PIANOWE
Typ / budowa
DSP 32/8, z r臋cznym dozowaniem 艣rodka pianotw贸rczego (3-7%)
Ilo艣膰
2
DZIA艁KO WODNO-PIANOWE
Typ
DWP 24
Ci艣nienie nominalne
0,8 MPa
Wydajno艣膰 przep艂ywu wody
2400卤5% dm鲁/min
Zasi臋g rozrzutu wody
- strumie艅 zwarty
- strumie艅 rozpylony

60 m
40 m
Obr贸t dzia艂ka w
- pionie
- poziomie

-13 梅 +80掳
360掳
ZWIJAD艁O R臉CZNE
Budowa
z w臋偶em Wu52 o d艂ugo艣ci 20m po艂膮czonym na sta艂e z przewodem t艂ocznym i zaworem kulowym 52
INSTALACJA WODNO PIANOWA -
PRZY艁膭CZA ZEWN臉TRZNE (艁膮czniki po偶arnicze wg PN-91/M-51038)
  • 2 nasady 75 do nape艂niania zbiornika wody z hydrantu
  • 4 nasady ssawne 110 do po艂膮czenia linii ssawnych z autopomp膮
  • 4 nasady t艂oczne 75 do po艂膮czenia linii natarcia
  • 1 nasada 52 do nape艂niania zbiornika 艣rodka pianotw贸rczego r臋czn膮 pompk膮
  • 1 nasada 52 do zasysania 艣rodka pianotw贸rczego z zewn臋trznego zbiornika do automatycznego mieszacza pianowego
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Napi臋cie
24 V
Reflektory
50/55 W P4Pt-41 脴170mm z asymetrycznym 艣wiat艂em mijania. 艢wiat艂a postojowe wbudowane w reflektory g艂贸wne
Kierunkowskazy
Migowe
Wska藕nik pr膮du 艂adowania
Zakres 30 - 40A
Szybko艣ciomierz
Zakres 0 - 120 km/h
Sygna艂y pojazdu uprzywilejowanego
2 lub 3 lampy migowe niebieskie na dachu i 2 sygna艂y d藕wi臋kowe 2-tonowe
Reflektor pogorzeliskowy
1 w stojaku z przodu kabiny
Radiotelefon
typ 3001/UKF-FM

Modlitwa Stra偶aka II


Modlitwa stra偶aka

Gdy obowi膮zek wezwie mnie
Tam wsz臋dzie, gdzie si臋 pali,
Ty mi, o Panie si艂臋 daj,
Bym 偶ycie ludzkie ocali艂.


Pozw贸l, niech dziecko p贸ki czas
Z p艂omieni ca艂o wynios臋,
Przera偶onego starca daj
Ustrzec przed strasznym losem.


Daj, Panie, czujno艣膰, abym m贸g艂
Najs艂abszy s艂ysze膰 krzyk,
Daj sprawno艣膰 i przytomno艣膰, bym
Ugasi艂 po偶ar w mig.


Swe powo艂anie pe艂ni膰 chc臋
I wszystko z siebie da膰:
S膮siad贸w, bli藕nich w biedzie strzec
I o ich mienie dba膰.


A je艣li taka wola Twa,
Bym 偶ycie da艂 w ofierze,
Ty bliskich mych w opiece miej.
O to Ci臋 prosz臋 szczerze.



Modlitwa pochodzi z ksi膮偶ki: Richarda Picciotto "Ostatni z 偶ywych"

X Przykaza艅 Prawego Stra偶aka

 

1. Nie wyobra偶aj sobie, 偶e samo przywdzianie munduru stra偶ackiego czyni ci臋 ju偶 stra偶akiem, albowiem je艣li paradujesz w mundurze, a zaniedbujesz swoich obowi膮zk贸w, jeste艣 jako wilk w owczej sk贸rze.

2. B膮d藕 zawsze trze藕wy. Trze藕wo艣膰 jest podstaw膮 wszystkich cn贸t, jakie prawego stra偶aka zdobi膰 powinny.

3. B膮d藕 czujny - czujny jak kogut w nocy, jak orze艂 w dzie艅. Zawsze got贸w b膮d藕 na ratunek. 艢pij jak zaj膮c, a b膮d藕 m臋偶ny jak lew.

4. B膮d藕 odwa偶ny, ale i rozwa偶ny. Nie nara偶aj 偶ycia i zdrowia tam, gdzie osi膮gn膮膰 si臋 nic nie da, lub gdzie oczywiste niebezpiecze艅stwo 偶yciu zagra偶a. Nie czy艅 nic dla brawury, dla popisu, lecz wszystko czy艅 co ka偶e obowi膮zek, co ka偶膮 prze艂o偶eni, co wymaga dobro dzie艂a, kt贸remu s艂u偶ysz.

5. B臋dziesz pos艂uszny prze艂o偶onym swoim. Stra偶ak to 偶o艂nierz armii dobrego dzie艂a i jak 偶o艂nierz winien w rzeczach s艂u偶by wyrzec si臋 w艂asnej woli.

6. Przestrzegaj porz膮dku. Przys艂owie g艂osi: "Porz膮dek jest dusz膮 艣wiata". Bez porz膮dku ani pa艅stwo, ani dom osta膰 si臋 nie mo偶e.

7. B膮d藕 dumny z tego, 偶e nale偶ysz do towarzystwa po偶arniczego, 偶e nale偶ysz do niezliczonej rzeszy bojownik贸w walcz膮cych pod sztandarem najczystszej mi艂o艣ci bli藕niego.

8. B臋dziesz towarzyszem dobrym. Przepi臋kne has艂o stra偶ackie: "Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego" uczy, jakiego rodzaju ma by膰 kole偶e艅stwo w dru偶ynach stra偶ackich.

9. B臋dziesz spe艂nia艂 obowi膮zki swoje z ochot膮. Jeste艣 ochotnikiem, wi臋c nie czy艅 jak najemnik, kt贸ry rad wykr臋ca si臋 od roboty.

10. B臋dziesz si臋 stara艂 o zabezpieczenie losu swojej rodziny na wypadek twojej 艣mierci lub kalectwa


na podstawie "Stra偶aka" z 1901 r.

Modlitwa Stra偶aka

MODLITWA STRA呕AK脫W

Bo偶e, kt贸ry roz艣wietlasz niebo i u艣mierzasz 偶ywio艂y, rozpal w naszych sercach

wieczny p艂omie艅 ofiary.

Uczy艅 gor臋tsz膮 od p艂omienia krew, kt贸ra p艂ynie w naszych 偶y艂ach, szkar艂atn膮 jak

艣piew zwyci臋stwa.

Kiedy syrena rozbrzmiewa na ulicach naszych miast, us艂ysz bicie naszych serc,

kt贸re si臋 po艣wi臋ci艂y.

Kiedy w zawodach z or艂ami ku Tobie si臋 wznosimy, niech podtrzymuje nas Twoja

d艂o艅 przebita.

Panie jeste艣my nosicielami Twego krzy偶a i niebezpiecze艅stwo jest naszym chlebem

codziennym.

Dzie艅 bez niebezpiecze艅stwa, ryzyka, nie jest dniem prze偶ytym, poniewa偶 dla nas

wierz膮cych 艣mier膰 jest 偶yciem i 艣wiat艂em.

W terrorze trz臋sienia ziemi, furii wody, piekle po偶ar贸w nasze 偶ycie niech b臋dzie

p艂omieniem, nasz膮 wiar膮 niech b臋dzie B贸g.

Przez wstawiennictwo 艢wi臋tego Floriana niech si臋 tak stanie.

Amen

Duszpasterz Stra偶y Po偶arnej w Warszawie
Ks. Krzysztof Jackowsk

Stopnie funkcyjne w PSP

W polskiej Pa艅stwowej Stra偶y Po偶arnej funkcjonariusze nosz膮cy okre艣lone stopnie s艂u偶bowe wchodz膮 w sk艂ad odpowiednich korpus贸w.

Korpus szeregowych

Korpus podoficer贸w聽

Korpus aspirant贸w

Korpus oficer贸w聽

Sunday the 26th. Joomla Templates Free. Administrator Krzysztof Pluchrat
Copyright 2012

©