foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
mail: ospmajdankrasieninski@wp.pl
tel. alarmowy 112 lub 998

Samochód bojowy

 

 

Model: Jelcz 004 M GCBA 6/32

Rok produkcji: 1991

 

 

HISTORIA


Założenia do tego pojazdu powstały w 1971 roku przy współpracy Komendy Głównej Straży Pożarnej z konstruktorami JZS. Samochód ten skonstruowany był na podwoziu Jelcz 315M i oznaczony jako Jelcz 004 - GCBA-6/32. Zgodnie z założeniami samochód ten miał zbiornik wody o pojemności 6000 dm3, zbiornik środka pianotwórczego - 600 dm3, autopompę o wydajności 3200 dm3/min przy ciśnieniu 80 Mpa i dwa umieszczone na dachu

działka wodno pianowe o wydajności 1600 dm3/min. Wykonano trzy prototypy które poddane zostały próbom. Ostatecznie zrezygnowano z importu z Czechosłowacji autopompy, mieszacza pianowego, zaworu klapowego oraz działek wodno-pianowych. Zastosowano opracowaną pod potrzeby tego pojazdu

autopompę A 32/8 produkowaną w ŚFUP Świdnica. Zawór klapowy zastąpiono przepustnicę zaoporową z Bielskiej "BEFAMY". W miejsce dwóch działek wodno-pianowych o wydajności 1600 dm3/min. zastosowano jedno firmy Rosenbauer o wydajności 2400 dm3/min. Mieszacz pianowy również pochodził z firmy Rosenbauer. Serię próbną tych pojazdów wykonano w 1974 roku. Na podstawie obserwacji użytkowanych w kraju pojazdów inżynierowie z JZS i OBR-OP w Józefowie stopniowo starano się usuwać niektóre usterki (m.in. w ŚFUP poprawiono uszczelnienia autopompy, w JZS wzmocniono konstrukcję zbiornika środka pianotwórczego. W 1979 roku Jelcz 004 zastąpiony został zmodernizowaną wersją - Jelcz 004M. Modyfikacji poddany został m.in. eżektorowy układ zasysania autopompy, układ sterowania przepustnicy zaporowej (wprowadzenie dublującego - ręcznego - sterowania jej). Ponadto w układzie wodno-pianowym zastosowano bardziej niezawodne zawory kulowe a także przesunięto działko wodno-pianowe do przodu (zmniejszyło to jego "martwy kąt"). Jednak pomimo dokonywania wielu zmian konstrukcyjnych Jelcze 004 i 004M (określane również jako "jelonki") do końca produkcji posiadały swoje wady:przecieki środka pianotwórczego do zbiornika wody, wycieki na połączeniach rurowych armatury wodno-pianowej oraz podstawową wadę powstała już na etapie założeń - kabinę. W Jelczu 004 i 004M zastosowano kabinę seryjnie produkowanych samochodów ciężarowych. Kabina posiadała tylko dwoje drzwi, była ciasna i musiała pomieścić czteroosobową załogę (razem z kierowcą). Większą część kabiny zajmowała osłona (tunel) silnika a strażacy siedzący z tyłu mieli do dyspozycji jedynie dwie ławeczki. Samochód produkowany był do 1991 roku.

źródło: http://yogi.bubu.w.interia.pl/02_01.htm

 


Budowa i działanie samochodu pożarniczego GCBA 6/32 Jelcz 004 - film szkoleniowy KGSP 1987

 

DANE TECHNICZNE

JELCZ 004 JELCZ 004M
DANE OGÓLNE
Dopuszczalna masa całkowita 15690 kg
Obciążenie osi przedniej / tylnej 5440 / 10250 kg
Długość 7600 mm
Szerokość 2500 mm
Wysokość 3500 mm
Rozstaw osi 4100 mm
Rozstaw kół przednich / tylnych 2060 / 1800 mm
Prześwit poprzeczny / podłużny 320 / 4550 mm
Wznios ramy 1030 mm
Zwis przedni / tylny 1300 / 2200 mm
Kąt natarcia / zejścia 26 / 22°
Średnica zawracania w lewo 18500 mm
Średnica zawracania w prawo 21800 mm
Prędkość maksymalna 90 km/h
Zużycie paliwa 30 dm3/100 km
Zużycie paliwa przy pracy autopompy 20 dm3/h
Pojemność zbiornika paliwa 250 dm3
Zasięg samochodu 650 km + 4 godziny pracy autopompy
PODWOZIE
Typ 315MS (od 1982 roku 325D/S)
Układ jezdny 4.10.2002
Smarowanie podwozia indywidualne
Zaczepy holownicze prednie / tylne zaczep typu "ucho-sworzeń" / hak pociągowy
Rama Spawana z podłużnic i poprzeczek stalowych o przekroju ceowym
SILNIK
Typ SW680/105
Rodzaj czterosuwowy, wysokoprężny, turbodoładowany
Mocowanie silnika elastyczne w czterech punktach
Ciężar silnika 1025 kg wraz z osprzętem
Liczba cylindrów / układ 6 / rzędowy, pionowy
Średnica cylindra / skok tłoka 127 / 146 mm
Pojemność skokowa 11,1 dm3
Stopień sprężania 15,8
Maksymalny moment obrotowy 930 Nm przy 1400 obr/min
Moc maksymalna 178,6 kW przy 2200 obr/min
UKŁAD KIEROWNICZY
Przekładnia kierownicza śrubowo-kulkowa ze wspomaganiem hydraulicznym, prod.CSEPEL (Dla podwozia 325D/S - przekładnia kierownicza typu 8065 lic. ZF)
Przełożenie 22,5:1
Maksymalny kąt skrętu kół 39°
Liczba obrotów kierownicy 5,75
Pompa hydrauliczna zębata, typu PZL 1-10
UKŁAD HAMULCOWY
Hamulec zasadniczy pneumatyczny, dwuobwodowy, jednoprzewodowy, ciśnienie 6,2÷7,35 kg/cm²
Hamulec pomocniczy-postojowy pneumatyczny z siłownikami membranowo-sprężynowymi, sterowany ręcznym zaworem z kabiny kierowcy, działa na koła tylnego mostu
Hamulec silnikowy Sterowany elektropneumatycznie, działający poprzez odcięcie dopływu paliwa oraz dławienie wylotu spalin
Średnica bębnów hamulcowych 420 mm
Łączna powierzchnia robocza okładzin hamulcowych 4290 cm²
KABINA
Typ 113
Rodzaj wagonowa, dwudrzwiowa, spawana z blachy stalowej
Budowa skorupowa z blachy stalowej grub.1 mm z profilami usztywniającymi, zgrzewana i spawana
Ilość miejsc 2+2 dodatkowe
Ogrzewanie wodne od silnika + dodatkowa nagrzewnica spalinowa o wyd. 3000 kcal/h
NADWOZIE
Budowa metalowe, poszycie i schowki mocowane bezpośrednio do zbiornika wody. Schowki w tylnej części nadwozia na sprzęt, schowek z przodu z lewej strony - zwijadło, schowek z przodu z prawej strony - pulpit sterowniczy autopompy
ZBIORNIK WODY
Budowa metalowy, spawany. Stanowi konstrukcję nośną nadwozia i pomostu górnego
Pojemność 6000 dm³
Mocowanie do ramy trzypunktowe, łączniki metalowo-gumowe
Połączenie z autopompą poprzez zawór motylkowy 130 sterowany elektropneumatycznie z tablicy autopompy poprzez zawór motylkowy 130 sterowany elektropneumatycznie z tablicy autopompy równolegle z układem dźwigni sterowania ręcznego
Rury przelewowe 2
Wskaźnik poziomu mechaniczny
ZBIORNIK ŚRODKA PIANOTWÓRCZEGO
Budowa z żywicy poliestrowej wzmocniony włóknem szklanym wbudowany w pokrywę zbiornika wody
Pojemność 600 dm³
Napełnianie pompką ręczną o wydajności 60 dm³/min
Wskaźnik poziomu elektryczny
AUTOPOMPA
Typ / budowa A32/8, prod. ŚFUT Świdnica, odśrodkowa, dwustopniowa
Mocowanie do dolnej płyty zbiornika wody
wys.ssania wys.podnoszenia wydajność
1,5 m 80 m H2O 3400 dm³/min
1,5 m 120 m H2O 1600 dm³/min
7,5 m 80 m H2O 1600 dm³/min

  źródło: http://yogi.bubu.w.interia.pl/02_01.htm

JELCZ 004
JELCZ 004M
DANE OGÓLNE
Dopuszczalna masa całkowita
15690 kg
Obciążenie osi przedniej / tylnej
5440 / 10250 kg
Długość
7600 mm
Szerokość
2500 mm
Wysokość
3500 mm
Rozstaw osi
4100 mm
Rozstaw kół przednich / tylnych
2060 / 1800 mm
Prześwit poprzeczny / podłużny
320 / 4550 mm
Wznios ramy
1030 mm
Zwis przedni / tylny
1300 / 2200 mm
Kąt natarcia / zejścia
26 / 22°
Średnica zawracania w lewo
18500 mm
Średnica zawracania w prawo
21800 mm
Prędkość maksymalna
90 km/h
Zużycie paliwa
30 dm3/100 km
Zużycie paliwa przy pracy autopompy
20 dm3/h
Pojemność zbiornika paliwa
250 dm3
Zasięg samochodu
650 km + 4 godziny pracy autopompy
PODWOZIE
Typ
315MS (od 1982 roku 325D/S)
Układ jezdny
4x2
Smarowanie podwozia
indywidualne
Zaczepy holownicze prednie / tylne
zaczep typu "ucho-sworzeń" / hak pociągowy
Rama
Spawana z podłużnic i poprzeczek stalowych o przekroju ceowym
SILNIK
Typ
SW680/105
Rodzaj
czterosuwowy, wysokoprężny, turbodoładowany
Mocowanie silnika
elastyczne w czterech punktach
Ciężar silnika
1025 kg wraz z osprzętem
Liczba cylindrów / układ
6 / rzędowy, pionowy
Średnica cylindra / skok tłoka
127 / 146 mm
Pojemność skokowa
11,1 dm3
Stopień sprężania
15,8
Maksymalny moment obrotowy
930 Nm przy 1400 obr/min
Moc maksymalna
178,6 kW przy 2200 obr/min
Rodzaj wtrysku
bezpośredni
Rodzaj komory spalania
troidalna w denku tłoka
Kolejność zapłonu
1-5-3-6-2-4
Rozrząd
górnozaworowy
Luz zaworów
0,5 mm (przy zimnym silniku)
Otwarcie zaworu ssącego
4° przed ZZ
Zamknicie zaworu ssącego
57° po ZW
Otwarcie zaworu wydechowego
42° przed ZW
Zamknięcie zaworu wydechowego
24° po ZZ
Początek wtrysku
26° przed ZZ
Chłodzenie
cieczowe, z obiegiem wymuszonym
Smarowanie
obiegowe pod ciśnieniem
Ciśnienie oleju
0,35 - 4,2 kg/cm²
Turbosprężarka
Holset 4. Spręż - 2; Wydajność 0,3 kg/s; obroty - 60000 obr/min
SPRZĘGŁO
Rodzaj
jednotarczowe, suche (17")
SKRZYNIA BIEGÓW
Typ
S6-90
Rodzaj
mechaniczna, pozioma, biegi II-VI synchronizowane, zblokowana z silnikiem
Przełożenia
I - 7,03
II - 4,09
III - 2,45
IV - 1,50
V - 1,00
VI - 0,70
R - 6,48
PRZYSTAWKA SKRZYNI BIEGÓW
Typ
N110/10 lub P90/1
Rodzaj
jednobiegowa ze sprzęgłem kłowym i wyściem kołnierzowym
Sterowanie
mechaniczne, dźwignią z kabiny kierowcy
elektropneumatyczne, przyciskiem z kabiny kierowcy
Przełożenia
np = 1,45 nsiln
WAŁ NAPĘDOWY
Rodzaj
rurowy z przegubami krzyżakowymi, dwuczęściowy z łożyskiem podporowym
MOST NAPĘDOWY
Typ
C18.79
Rodzaj
dwustopniowy (przekładnia główna stożkowa o zębach łukowych - Klingelnberga, zwolnice obiegowe-walcowe) z blokadą mechanizmu różnicowego
Przełożenie
6,67
Pochwa mostu
typu "banjo", tłoczona i spawana
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Rodzaj
zależne, resory piórowe półeliptyczne, amortyzatory teleskopowe, stabilizator mechaniczny
ZAWIESZENIE TYLNE
Rodzaj
zależne, resory piórowe półeliptyczne, stabilizator mechaniczny
GEOMETRIA
Zbieżność kół przednich
5-7 mm
Kąt pochylenia koła
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
2°30'
OGUMIENIE
Ilość kół przednich/tylnych
2 / 4
Wymiar ogumienia
11.00R20-U22
Wymiar/rodzaj obręczy koła
8.0V-20" / tarczowe
Ciśnienie powietrza
6,75 kg/cm2
UKŁAD KIEROWNICZY
Przekładnia kierownicza
śrubowo-kulkowa ze wspomaganiem hydraulicznym, prod.CSEPEL
(Dla podwozia 325D/S - przekładnia kierownicza typu 8065 lic. ZF)
Przełożenie
22,5:1
Maksymalny kąt skrętu kół
39°
Liczba obrotów kierownicy
5,75
Pompa hydrauliczna
zębata, typu PZL 1-10
UKŁAD HAMULCOWY
Hamulec zasadniczy
pneumatyczny, dwuobwodowy, jednoprzewodowy, ciśnienie 6,2÷7,35 kg/cm²
Hamulec pomocniczy-postojowy
pneumatyczny z siłownikami membranowo-sprężynowymi, sterowany ręcznym zaworem z kabiny kierowcy, działa na koła tylnego mostu
Hamulec silnikowy
Sterowany elektropneumatycznie, działający poprzez odcięcie dopływu paliwa oraz dławienie wylotu spalin
Średnica bębnów hamulcowych
420 mm
Łączna powierzchnia robocza okładzin hamulcowych
4290 cm²
KABINA
Typ
113
Rodzaj
wagonowa, dwudrzwiowa, spawana z blachy stalowej
Budowa
skorupowa z blachy stalowej grub.1 mm z profilami usztywniającymi, zgrzewana i spawana
Ilość miejsc
2+2 dodatkowe
Ogrzewanie
wodne od silnika + dodatkowa nagrzewnica spalinowa o wyd. 3000 kcal/h
NADWOZIE
Budowa
metalowe, poszycie i schowki mocowane bezpośrednio do zbiornika wody. Schowki zakrywane roletami brezentowymi. Schowki w tylnej części nadwozia na sprzęt, schowek z przodu z lewej strony - zwijadło, schowek z przodu z prawej strony - pulpit sterowniczy autopompy
ZBIORNIK WODY
Budowa
metalowy, spawany. Stanowi konstrukcję nośną nadwozia i pomostu górnego
Pojemność
6000 dm³
Mocowanie do ramy
trzypunktowe, łączniki metalowo-gumowe
Połączenie z autopompą
poprzez zawór motylkowy 130 sterowany elektropneumatycznie z tablicy autopompy
poprzez zawór motylkowy 130 sterowany elektropneumatycznie z tablicy autopompy równolegle z układem dźwigni sterowania ręcznego
Rury przelewowe
2
Wskaźnik poziomu
mechaniczny
ZBIORNIK ŚRODKA PIANOTWÓRCZEGO
Budowa
z żywicy poliestrowej wzmocniony włóknem szklanym wbudowany w pokrywę zbiornika wody
Pojemność
600 dm³
Napełnianie
pompką ręczną o wydajności 60 dm³/min
Wskaźnik poziomu
elektryczny
AUTOPOMPA
Typ / budowa
A32/8, prod. ŚFUT Świdnica, odśrodkowa, dwustopniowa
Mocowanie
do dolnej płyty zbiornika wody
Wydajność przy obrotach pompy n=2700 obr/min
wys.ssania wys.podnoszenia wydajność
1,5 m 80 m H2O 3400 dm³/min
1,5 m 120 m H2O 1600 dm³/min
7,5 m 80 m H2O 1600 dm³/min
Napęd
z przystawki skrzyni biegów wałem przegubowym
Zmiana obrotów
pedałem gazu w kabinie kierowcy lub pokrętłem na pulpicie autopompy
Mierniki prędkości obrotowej autopompy
2 elektryczne (na pulpicie autopompy i w kabinie kierowcy)
Zasysanie
przy pomocy urządzenia inżektorowego wbudowanego w układ wydechowy, sterowanie elektropneumatycznie z pulpitu autopompy
Czas zasysania
z głębokości 7,5 m - 30s, z głębokości 1,5 m - 15s
MIESZACZE PIANOWE
Typ / budowa
DSP 32/8, z ręcznym dozowaniem środka pianotwórczego (3-7%)
Ilość
2
DZIAŁKO WODNO-PIANOWE
Typ
DWP 24
Ciśnienie nominalne
0,8 MPa
Wydajność przepływu wody
2400±5% dm³/min
Zasięg rozrzutu wody
- strumień zwarty
- strumień rozpylony

60 m
40 m
Obrót działka w
- pionie
- poziomie

-13 ÷ +80°
360°
ZWIJADŁO RĘCZNE
Budowa
z wężem Wu52 o długości 20m połączonym na stałe z przewodem tłocznym i zaworem kulowym 52
INSTALACJA WODNO PIANOWA -
PRZYŁĄCZA ZEWNĘTRZNE (Łączniki pożarnicze wg PN-91/M-51038)
  • 2 nasady 75 do napełniania zbiornika wody z hydrantu
  • 4 nasady ssawne 110 do połączenia linii ssawnych z autopompą
  • 4 nasady tłoczne 75 do połączenia linii natarcia
  • 1 nasada 52 do napełniania zbiornika środka pianotwórczego ręczną pompką
  • 1 nasada 52 do zasysania środka pianotwórczego z zewnętrznego zbiornika do automatycznego mieszacza pianowego
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Napięcie
24 V
Reflektory
50/55 W P4Pt-41 Ø170mm z asymetrycznym światłem mijania. Światła postojowe wbudowane w reflektory główne
Kierunkowskazy
Migowe
Wskaźnik prądu ładowania
Zakres 30 - 40A
Szybkościomierz
Zakres 0 - 120 km/h
Sygnały pojazdu uprzywilejowanego
2 lub 3 lampy migowe niebieskie na dachu i 2 sygnały dźwiękowe 2-tonowe
Reflektor pogorzeliskowy
1 w stojaku z przodu kabiny
Radiotelefon
typ 3001/UKF-FM

Modlitwa Strażaka II


Modlitwa strażaka

Gdy obowiązek wezwie mnie
Tam wszędzie, gdzie się pali,
Ty mi, o Panie siłę daj,
Bym życie ludzkie ocalił.


Pozwól, niech dziecko póki czas
Z płomieni cało wyniosę,
Przerażonego starca daj
Ustrzec przed strasznym losem.


Daj, Panie, czujność, abym mógł
Najsłabszy słyszeć krzyk,
Daj sprawność i przytomność, bym
Ugasił pożar w mig.


Swe powołanie pełnić chcę
I wszystko z siebie dać:
Sąsiadów, bliźnich w biedzie strzec
I o ich mienie dbać.


A jeśli taka wola Twa,
Bym życie dał w ofierze,
Ty bliskich mych w opiece miej.
O to Cię proszę szczerze.



Modlitwa pochodzi z książki: Richarda Picciotto "Ostatni z żywych"

X Przykazań Prawego Strażaka

 

1. Nie wyobrażaj sobie, że samo przywdzianie munduru strażackiego czyni cię już strażakiem, albowiem jeśli paradujesz w mundurze, a zaniedbujesz swoich obowiązków, jesteś jako wilk w owczej skórze.

2. Bądź zawsze trzeźwy. Trzeźwość jest podstawą wszystkich cnót, jakie prawego strażaka zdobić powinny.

3. Bądź czujny - czujny jak kogut w nocy, jak orzeł w dzień. Zawsze gotów bądź na ratunek. Śpij jak zając, a bądź mężny jak lew.

4. Bądź odważny, ale i rozważny. Nie narażaj życia i zdrowia tam, gdzie osiągnąć się nic nie da, lub gdzie oczywiste niebezpieczeństwo życiu zagraża. Nie czyń nic dla brawury, dla popisu, lecz wszystko czyń co każe obowiązek, co każą przełożeni, co wymaga dobro dzieła, któremu służysz.

5. Będziesz posłuszny przełożonym swoim. Strażak to żołnierz armii dobrego dzieła i jak żołnierz winien w rzeczach służby wyrzec się własnej woli.

6. Przestrzegaj porządku. Przysłowie głosi: "Porządek jest duszą świata". Bez porządku ani państwo, ani dom ostać się nie może.

7. Bądź dumny z tego, że należysz do towarzystwa pożarniczego, że należysz do niezliczonej rzeszy bojowników walczących pod sztandarem najczystszej miłości bliźniego.

8. Będziesz towarzyszem dobrym. Przepiękne hasło strażackie: "Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego" uczy, jakiego rodzaju ma być koleżeństwo w drużynach strażackich.

9. Będziesz spełniał obowiązki swoje z ochotą. Jesteś ochotnikiem, więc nie czyń jak najemnik, który rad wykręca się od roboty.

10. Będziesz się starał o zabezpieczenie losu swojej rodziny na wypadek twojej śmierci lub kalectwa


na podstawie "Strażaka" z 1901 r.

Modlitwa Strażaka

MODLITWA STRAŻAKÓW

Boże, który rozświetlasz niebo i uśmierzasz żywioły, rozpal w naszych sercach

wieczny płomień ofiary.

Uczyń gorętszą od płomienia krew, która płynie w naszych żyłach, szkarłatną jak

śpiew zwycięstwa.

Kiedy syrena rozbrzmiewa na ulicach naszych miast, usłysz bicie naszych serc,

które się poświęciły.

Kiedy w zawodach z orłami ku Tobie się wznosimy, niech podtrzymuje nas Twoja

dłoń przebita.

Panie jesteśmy nosicielami Twego krzyża i niebezpieczeństwo jest naszym chlebem

codziennym.

Dzień bez niebezpieczeństwa, ryzyka, nie jest dniem przeżytym, ponieważ dla nas

wierzących śmierć jest życiem i światłem.

W terrorze trzęsienia ziemi, furii wody, piekle pożarów nasze życie niech będzie

płomieniem, naszą wiarą niech będzie Bóg.

Przez wstawiennictwo Świętego Floriana niech się tak stanie.

Amen

Duszpasterz Straży Pożarnej w Warszawie
Ks. Krzysztof Jackowsk

Stopnie funkcyjne w PSP

 

W polskiej Państwowej Straży Pożarnej funkcjonariusze noszący określone stopnie służbowe wchodzą w skład odpowiednich korpusów.

 

 

Korpus szeregowych 

 

 

Korpus podoficerów 

 

 

Korpus aspirantów

 

 

Korpus oficerów